09 February 2011

Aku,Ulser Mulut dan dotdotdot..

Hye guys..sepanjang minggu ni aku agak terseksa ckit..semua ni angkara ULSER MULUT atau lebih saintifiknye MATA IKAN..aku rase mesti ramai yang pernah kene kan..sakitnye korang sendiri tau kan cmne..nak makan susah..nak minum susah..nak cakap pun susah..lagi-lagi kalau bibir atau lidah kite ni tengah subur..so apa lagi ulser-ulser berlumbe-lumbe kuar umpama "tumbuh bak cendawan selepas hujan" (amik ko bila sastera berbicara)..paling best kalau die tumbuh sebesar mata ikan kembong..nikmatnye memang xleh nak share ngan sesape..sangat mantapp..haha~

Ok..lets get more serious..kenapa bleh ada ulser kat mulut ek??..ulser mulut ni disebabkan jangkitan kuman,bakteria,virus dan juga fungus(kulat kot)..ulser ni bleh terjadi disebabkan bibir atau lidah kita terluka contohnye kalau kite tergigit bibir atau melecur disebabkan benda-benda panas..ulser ni slalunye berwarna putih/kekuningan dan berbentuk bulat(patutla dipanggil mata ikan..hehe)..kadang kala ulser ni bleh tumbuh lebih dari 1 pada satu-satu masa..

korang nampakkan yang warna putih kat bibir tu..haaaa..tu la ulser kalau korang nak tau..(bibir diatas bukan bibir aku ok)


Macam mana kita nak mngubati ulser mulut ni???..good question tuan-tuan dan puan-puan..
1. letak garam atau asam keping kat ulser kite tu (cara tradisional).
2. kumur dengan air garam atau air anti bakteria.
3. sapu krim atau gel yang ada kat farmasi berdekatan rumah anda.
4. banyakkan minum air.


Tapi korang xperlu risau sebab ia bukanlah penyakit yang serius atau berjangkit..dan ia akan pulih sendiri dalam masa seminggu atau dua minggu..


sekian, Dr Acong melaporkan..^^

p/s: sila jumpa doktor yang lebih bertauliah untuk keterangan lanjut..dan aku gak tidak bertanggungjawab kalau bibir korang lebih seksi selepas folow cara nak merawat ulser mulut seperti diatas..peace yooo~

4 comments:

Eien mohmad said...

wahhh! sangat2 sakedd kodd. i dapadd rasakan. HAHA
btw, 1st time singgah diblog you. nice .
free2 singgah2 laa di blog i kay (:

AcongEduardo said...

..nikmat jelas terasa..hehe..yeahh sure..

Eien mohmad said...

HAHA. nikmat ? choiyyyy =='

~sweEt_c0mey~ said...

tambahan
letak marjerin

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...